آموزش جوش میلگرد ستون

آموزش جوش میلگرد ستون

جوش میلگرد ستون بتنی

در جوش میلگرد ستون بتنی، به روش های مختلفی صورت می گیرد. میلگرد که کاربرد اساسی آن برای تجهیز و تسلیح بتن می باشد در ستون های بتنی بنا و در فونداسیون ساختمان استفاده می گردد. کیفیت و استحکام جوش میلگرد ستون بتنی در مقاومت و استحکام سازه، نقش اساسی دارد.

جوش میلگرد

جوش میلگرد، برای اتصال دو میلگرد فولادی است که کاربردهای اصلی آن در پروژه های ساختمانی و فونداسیون بنا و ستون های بتنی می باشد. از میلگرد برای تجهیز و تسلیح بتن استفاده می کنند. جوش میلگرد نقش اساسی در استحکام و مقاومت سازه دارد.

جوش میلگرد به صورت کلی به سه صورت انجام می گیرد:

جوش میلگرد به روش پوششی یا هم پوشانی یا اورلپ Lap Joint. این روش برای اتصال میلگرد هایی که قطر آن ها کمتر از 16 میلی متر می باشد، مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش جوش میلگرد، کمی از دو سر میلگرد را روی هم قرار داده و جوش می دهند.

جوش میلگرد به روش مکانیکی Mechanical Joint به وسیله دستگاهی به نام کوپلر انجام می گیرد. میزان پرتی در این روش به دلیل دقت دستگاه، کم است. به این روش جوش میلگرد، روش کوپلینگ نیز می گویند.

جوش سر به سر میلگرد به روش فورجینگ که به وسیله مشعل های گاز اکسیژن-استیلن، دو سر میلگرد را تا حدی حرارت می دهند که به حالت خمیری در بیاید. سپس آن را با فشار مکانیکی به هم متصل می کنند به صورتی که پیوند مولکولی بین دو سر میلگرد به وجود بیاید. در واقع این روش یک روش اتصال جامد به جامد است و سر میلگرد ذوب نمی شود و به حالت مذاب در نمی آید.

اگر محل اتصال جوش میلگرد از استحکام و مقاومت کافی برخوردار نباشد، از ناحیه گرده دچار ضعف بوده و ممکن است در سوانح و حوادث دوام نیاورده و از همان ناحیه جوش بشکند. به همین دلیل آزمون هایی را برای بررسی استحکام اتصال میلگرد قرار می دهند. بسیاری از آزمون های کنترل کیفی جوش میلگرد برای سنجش مقاومت و استحکام آن، الزامی بوده و توسط مؤسسات ذی ربط اجباری گردیده اند.

از میان روش های فوق برای جوش میلگرد، روش سر به سر میلگرد یا فورجینگ کمترین میزان پرت و اتلاف را دارد و مقرون به صرفه تر است. همچنین برای میلگردهای بالای 16 میلی متر بسیار مناسب می باشد. با این روش می توان میلگردهای کوتاه یا ناکارآمد را به هم متصل کرده و در هزینه های نهایی پروژه به صورت قابل ملاحظه ای صرفه جویی کرد. در روش جوش سر به سر میلگرد حدود سی درصد نسبت به روش هم پوشانی یا اورلپ، در مصرف میلگرد صرفه جویی می شود. روش جوش میلگرد نیاز به تخصص و مهارت و تجربه جوشکار دارد تا از کیفیت کافی برخوردار باشد.

می توان از سه روش اصلی برای جوش میلگرد اسکای بوش ستون بتنی استفاده کرد. جوش میلگرد ستون بتنی به روش هم پوشانی یا اورلپ، جوش میلگرد ستون بتنی به روش اتصال مکانیکی یا کوپلینگ و در نهایت جوش میلگرد ستون بتنی به روش سر به سر یا فورجینگ.

جوش میلگرد ستون بوش بتنی به روش فورجینگ یا سر به سر به دلیل مزایای زیادی که دارد به خصوص برای میلگردهای بالای 16 میلی متر کاربرد گسترده ای دارد. از مزایای جوش میلگرد ستون بتنی می توان به صرفه جویی در هزینه ها و سی درصد کاهش مصرف میلگرد نسبت به روش هایی مانند هم پوشانی، بازیابی میلگردهای کوتاه یا غیرقابل استفاده، استحکام و مقاومت بالا به دلیل درگیر شدن بیشتر بتن، اشاره کرد. کیفیت جوش میلگرد ستون بتنی را با روش های متعددی ارزیابی می کنند که به دو صورت کلی روش تخریبی و روش غیر تخریبی می باشد که از روش های غیر تخریبی و دقیق می توان به تست اولتراسونیک و روش برش گرم اشاره کرد.

سازمان استاندارد ملی ایران در طی دستورالعملی نحوه ارزیابی کنترل کیفیت جوش میلگرد ستون بتنی را به وسیله آزمون های چشمی، کششی و خمشی ارائه کرده است. تمام قطعاتی جوش میلگرد ستون بتنی که در آزمون خمشی و کششی بررسی می شوند، ابتدا باید در آزمون چشمی بررسی شده باشند. آزمون چشمی با تجهیزاتی مانند پرگار، ورنیه و خط کش، قطر و طول گرده جوش را اندازه گرفته، جابجایی سطح، نا هم راستایی محور مرکزی میلگرد تسلیح، تحدب جزئی، خمش جوش فشاری، تاب برداشتن قابل ملاحظه، چاله ای شدن یا ترک ناشی از اضافه گرمایش بیش از حد، را بررسی می کند.

آزمون کششی برای جوش میلگرد ستون بتنی باید مطابق با استاندارد JIS Z 2241 انجام شود. برای بدست آوردن استحکام کششی اتصال، از سطح مقطع عرضی نامی مشخص شده در استاندارد JIS G 3112 برای میلگردهای آج دار، یا از سطح مقطع عرضی مشخص شده در استاندارد JIS G 3191 برای میلگردهای ساده استفاده شود. آزمون خمشی برای جوش میلگرد ستون بتنی باید با روش خمش فشاری مشخص شده در استاندارد JIS Z 2248 انجام شود. زاویه خمش باید 45 درجه یا بیشتر باشد و شعاع داخلی باید مطابق با استاندارد JIS G 3112 باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *