جوش فورجینگ سر به سر میلگرد

 جوش فورجینگ سر به سر میلگرد

 جوش فورجینگ سر به سر میلگرد

جوش فورجینگ روشی متداول است که در اتصال سر به سر میلگرد در بسیاری از پروژه های ساختمانی به کار می رود. یکی از مهم­ ترین کاربردهای میلگرد در تسلیح و مقاوم سازی بتنی است که در ساختمان سازی استفاده می شود. جوش فورجینگ سر به سر میلگرد در واقع نوعی پیوند جامد با جامد است زیرا در این شیوه، محل اتصال سر به سر میلگردها ذوب نمی شود، بلکه تا حالت خمیری یا به اصطلاح پلاستیکی پیش می روند و سپس با فشار مکانیکی به یکدیگر فشرده می شوند. حرارت توسط شعله گاز اکسیژن-استیلن ایجاد می شود.

یکی از کشورهای پیشرو در استفاده از روش جوش فورجینگ سر به سر میلگرد کشور ژاپن می باشد که تا کنون استانداردهای بسیاری در زمینه کنترل کیفیت آن ارائه کرده است. این استانداردها توسط مؤسسه مشترک میلگرد ژاپن JRJI ارائه گشته است. درصد بسیار بالایی از اتصال های میلگردهای با قطر بالای 16 میلی متر در کشورهای صنعتی از جوش فورجینگ سر به سر میلگرد استفاده می کنند.

مزایای استفاده از جوش فورجینگ سر به سر میلگرد بسیار هستند که شامل این موارد می شوند: در این روش تعداد زیادی از میلگردهای غیر قابل مصرف را می توان با روش جوش فورجینگ سر به سر میلگرد بازیابی کرد. همچنین حدود سی درصد نسبت به روش های دیگر جوش میلگرد که از هم پوشانی استفاده می کنند، در مصرف میلگرد صرفه جویی می شود و پرت ها را حذف می کند. به طور کلی جوش فورجینگ سر به سر میلگرد هزینه های پروژه و مصرف میلگرد را کاهش می دهد. کاهش میلگرد سبب کاهش وزن بنا و در نتیجه کاهش نیروهای ثقلی می شود و مقاومت سازه را در برابر زلزله افزایش می دهد. به دلیل افزایش حجم محل اتصال در نقطه جوش فورجینگ سر به سر میلگرد، میزان چسبندگی بتن بیشتر شده و مقاومت کلی سازه بالاتر می رود. به طور کلی این روش سرعت اجرا را افزایش می دهد و مصرف انرژی انسانی و هزینه های کلی پروژه را کاهش می دهد.

به دلیل اهمیت کاربرد میلگرد در مقاومت و استحکام سازه ها، و به دلیل امکان اکسیداسیون سطوح در حین انجام جوش فورجینگ سر به سر میلگرد، آزمون های متعددی برای کنترل کیفیت محل جوش طراحی شده است. که یکی از پیشرفته ترین آن ها آزمون اولتراسونیک می باشد که میزان استحکام و کیفیت جوش را با کمک پالس های نوری که به نقطه مورد نظر می تابانند، بررسی می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *